Zapomniałem hasła Nazwa użytkownika:   Hasło:   Zapamiętaj mnie   Wyślij ponownie e-mail aktywacyjny  

Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  Strona 1 z 1
[ View Topic Options ] [ ‹‹ | ›› ]
Autor 
Wiadomość: DIY remont silnika  
Offline
 Tytuł: DIY remont silnika
PostNapisane: 15 lis 2018, o 21:25 
Starszy Sierżant

Dołączył(a): 13 kwi 2013, o 20:15
Posty: 352
Model SAABa: 9-5
Pacjent: Saab 9-5 MY98 2.3t 170KM. - obecnie 260KM/400NM.
Przebieg: na liczniku - 270 000 km.

Witam wszystkich.

Może trochę źle zatytułowałem wątek, bo chyba nie będzie to raczej instrukcja, jak to zrobić poprawnie. Chciałbym bardziej opisać zabieg, który przede mną. Nie ukrywam, że nie jestem jakimś super specjalistą w tej dziedzinie. Z tego też powodu mam nadzieję, że w wielu aspektach tego przedsięwzięcia mnie wspomożecie wskazówkami, bo pewnie pytań z mojej strony będzie dużo, ale w końcu też po to jest to forum.

Pewnie niektórzy z Was czytali mój wątek o wymianie rozrządu. Jak można było zauważyć, cała ta operacja wymagała naprawdę mnóstwa pracy i może niektórym pomogła w decyzji, czy zrobić to samemu, bo wcale to nie jest łatwe. Przynajmniej dla mnie to nie było łatwe. Po całym tym zabiegu wcale się nie dziwię, że zlecenie tej roboty komuś przeważnie sporo kosztuje, ale moim zdaniem nie są to wygórowane kwoty za taką operację.

Dobra, tyle wstępu. Przed rozebraniem silnika sprawa wyglądała następująco. Silnik zalewany od przebiegu 150 000 km. olejem Mobil 10W40. Wiem, nieprawidłowo, ale tak mi ktoś doradził. Jak już po jakimś czasie się zorientowałem, co powinno się lać, doszedłem jednak do wniosku, że zostanę przy 10W40, bo jak zmienię na rzadszy, to zaraz będzie mi olej gdzieś uciekał. Nie będę roztrząsał już tematu oleju - tak wyszło i koniec. Silnik jeździł do końca bez przekręconej panewki!!! Jak dla mnie duży sukces. Kompresja na cylindrach była następująca: 13.0/13.5/12.0/13.0. Od ostatniej wymiany musiałem dolać 4 L. oleju. Te dane, przebieg 270 000 oraz wiek 20 lat skłonił mnie do operacji remontu silnika.

Silnik już wyjechał z budy, rozebrany na części. Wydaje mi się, że chyba by jeszcze trochę pojeździł.

Plan, co robić dalej? Oczywiście chcę więcej mocy, więc będzie prawdopodobnie kuracja wzmacniająca, ale jeszcze do końca nie wiem, jaka. Wszystko jak zwykle zależy od funduszy. Opcje są takie: hybryda 2x4/2x5 lub kute tłoki lub kute korby+tłoki. Zobaczymy jeszcze. Na razie wygląda to tak.


Załączniki:
tloki.jpg
tloki.jpg [ 138.68 KiB | Przeglądane 360 razy ]
walki.jpg
walki.jpg [ 143.2 KiB | Przeglądane 360 razy ]
zawory.jpg
zawory.jpg [ 136.4 KiB | Przeglądane 360 razy ]
korba1.jpg
korba1.jpg [ 70.34 KiB | Przeglądane 360 razy ]
korba2.jpg
korba2.jpg [ 72.88 KiB | Przeglądane 360 razy ]
korba3.jpg
korba3.jpg [ 72.7 KiB | Przeglądane 360 razy ]
korba4.jpg
korba4.jpg [ 77.54 KiB | Przeglądane 360 razy ]
cylinder10.jpg
cylinder10.jpg [ 72.68 KiB | Przeglądane 360 razy ]

-------------------------
Saab 9-5 2.3t 260KM/400NM MY98
Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY remont silnika
PostNapisane: 17 lis 2018, o 11:41 
Starszy Sierżant

Dołączył(a): 13 kwi 2013, o 20:15
Posty: 352
Model SAABa: 9-5
Znalazłem w WIS informacje odnośnie owalności czopów wału. W jednym miejscu napisali, że maksymalna odchyłka może być 0.005, a w innym 0.05. Jak wartość jest prawdziwa? Chyba, że coś źle zrozumiałem.


Załączniki:
owal1.jpg
owal1.jpg [ 79.58 KiB | Przeglądane 269 razy ]
owal2.jpg
owal2.jpg [ 34.81 KiB | Przeglądane 269 razy ]

-------------------------
Saab 9-5 2.3t 260KM/400NM MY98
Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY remont silnika
PostNapisane: 25 lis 2018, o 13:34 
Starszy Sierżant

Dołączył(a): 13 kwi 2013, o 20:15
Posty: 352
Model SAABa: 9-5
Zrobiłem jakieś podstawowe pomiary - mam nadzieję, że zgodnie ze sztuką. Nie wszystkie pomiary mogę zrobić, bo nie mam odpowiednich narzędzi. Wał prosty - odchyłki nie zanotowałem. Odchyłka wzdłuż osi 0.18 - norma od 0.08-0.34

https://www.youtube.com/watch?v=j4dQk6VBaiU

https://www.youtube.com/watch?v=MG5hOP92OFs

https://www.youtube.com/watch?v=6dxYUr7SxDI

-------------------------
Saab 9-5 2.3t 260KM/400NM MY98


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY remont silnika
PostNapisane: 29 lis 2018, o 15:16 
Starszy Kapral

Dołączył(a): 7 paź 2015, o 09:02
Posty: 239
Lokalizacja: Wrocław / Z.Góra
Model SAABa: 9-5 SportCombi 2.0t
podepdnę się pod temat.. myślisz że da się zmierzyć dokladnie wymiary cylindrów mając dół silnika w aucie? Bo targać na zewnatrz mi się tego nie chce a do wymiany tłoków fajnie byłoby wiedzieć czy blok nie dostał przy okazji.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY remont silnika
PostNapisane: 29 lis 2018, o 17:39 
Starszy Sierżant

Dołączył(a): 13 kwi 2013, o 20:15
Posty: 352
Model SAABa: 9-5
Myślę, że nie będzie z tym problemu, jeżeli oczywiście masz odpowiedni sprzęt, czyli średnicówkę. Ale głowicę i tłoki masz wyjęte?

-------------------------
Saab 9-5 2.3t 260KM/400NM MY98


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY remont silnika
PostNapisane: 30 lis 2018, o 19:32 
Starszy Kapral

Dołączył(a): 7 paź 2015, o 09:02
Posty: 239
Lokalizacja: Wrocław / Z.Góra
Model SAABa: 9-5 SportCombi 2.0t
jeszcze nic. mysle zeby kupic b204 inne i tam mierzyc i rozbierac niz wiercic w aktualnych cylindrach i kupić nadwymiary


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY remont silnika
PostNapisane: dzisiaj, o 16:11 
Starszy Sierżant

Dołączył(a): 13 kwi 2013, o 20:15
Posty: 352
Model SAABa: 9-5
Zrobiłem jeszcze parę pomiarów. Z ciekawości sprawdziłem luz na zamku na starych pierścieniach, przynajmniej na 3 i 4 cylindrze wynosił 0.6-0.7. Na pozostałych nie sprawdzałem. Pomierzyłem owalność cylindrów. Najbardziej zaskoczył mnie wał. Myślałem, że spokojnie pójdzie tylko do polerki, bo przecież nic złego z panewkami się nie działo. Tymczasem po pomiarach i porównaniach z dokumentacją, chyba kwalifikuje się do szlifu??????? Chyba, że źle odczytuję dane.... Ktoś mnie naprostuje???? Wał miał od 57.99-57.98 na czopach głównych i podobnie 51.99-51.98 na czopach korbowodowych...???? Kwalifikacja do pierwszego szlifu???????


Załączniki:
IMG_20181205_180813.jpg
IMG_20181205_180813.jpg [ 85.7 KiB | Przeglądane 4 razy ]
IMG_20181205_182207.jpg
IMG_20181205_182207.jpg [ 67.15 KiB | Przeglądane 4 razy ]
wal.jpg
wal.jpg [ 26.24 KiB | Przeglądane 4 razy ]
cylindryPomiary.jpg
cylindryPomiary.jpg [ 55.1 KiB | Przeglądane 4 razy ]
walPomiary.jpg
walPomiary.jpg [ 126.22 KiB | Przeglądane 4 razy ]

-------------------------
Saab 9-5 2.3t 260KM/400NM MY98
Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY remont silnika
PostNapisane: dzisiaj, o 16:23 
Podpułkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 mar 2012, o 11:27
Posty: 4241
Lokalizacja: Białystok
Model SAABa: 9-3 I Aero
Hmm a próbowałeś porównać swoje wyniki pomiarów wału z tym co wkleiłeś z wisa?

-------------------------
9-3 Aero Viggen MY02, 3xxKM --> 4xxKM under construction
9-3 Aero Viggen MY01, BSR STG 1- zmienił właściciela
900NG SE MY95 + B235R Viggen - znów mój, drag concept
9-5 Vector MY02 - zmienił właściciela
9-5 Aero MY02 motorschaden - zmienił właściciela
9-5 Aero MY01 - ciągnik - Zmienił właściciela
9000 Aero MY97 - Wół roboczy
W124 300CE
W210 E55 AMG
http://www.turbolaab.pl under construction


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

 

Użytkownicy przeglądający ten dział: mohuz89 i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  


Warunki użytkowania | Polityka prywatności

Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL