Zapomniałem hasła Nazwa użytkownika:   Hasło:   Zapamiętaj mnie   Wyślij ponownie e-mail aktywacyjny  

Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  Strona 1 z 8
[ View Topic Options ] Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Następna strona [ ‹‹ | ›› ]
Autor 
Wiadomość: DIY wymiana rozrządu  
Offline
 Tytuł: DIY wymiana rozrządu
PostNapisane: 24 lut 2014, o 20:24 
Sierżant

Dołączył(a): 13 kwi 2013, o 20:15
Posty: 342
Model SAABa: 9-5
Pacjent: Saab 9-5 MY98 2.3t 170KM.
Przebieg: na liczniku - 210 000 km., ile w rzeczywistości - pewnie nikt tego nie wie.

Witam wszystkich.

Na początku chciałbym zaznaczyć, że jestem całkowitym amatorem jeśli chodzi o sprawy mechaniczne. Saab'a mam od 4 lat. Jest to mój pierwszy samochód. Jak na razie wszystkie naprawy wykonywałem sam - oprócz regeneracji SID. Muszę przyznać, że do tej pory były to można powiedzieć proste sprawy. Tym razem czeka mnie bardzo poważna operacja i muszę przyznać, że bardzo liczę na Waszą pomoc. Nie wiem, czy temat umieściłem we właściwym dziale, bo na pewno nie będę opisywał, jak to powinno być zrobione, bo nie mam takiej wiedzy, ale chciałbym opisać, co robię i liczę, że na pewno mnie wyprostujecie, jak coś będę robił źle. Może w ten sposób powstanie jakiś DIY dla ciekawskich. Proszę również o wyrozumiałość, bo pewnie po drodze pojawi się z mojej strony wiele "głupich" pytań.

Jakieś 3 miesiące temu postanowiłem sprawdzić, jak tam mój rozrząd. Aby ocenić jego stan oczywiście wykręciłem napinacz łańcucha. Wg WIS maksymalne bezpieczne wysunięcie napinacza wynosi 15mm. Powyżej tej odległości powinno się wymienić rozrząd. U mnie wyszło 16,66mm., więc musiałem zacząć zbierać kasę.

Kompletny oryginalny rozrząd kupiłem w Drakenie - dzięki Saabotage.pl można było się załapać na rabat.

c.d.n.


Załączniki:
IMG_7588.jpg
IMG_7588.jpg [ 54.33 KiB | Przeglądane 14565 razy ]
IMG_7760.jpg
IMG_7760.jpg [ 50.29 KiB | Przeglądane 14565 razy ]

-------------------------
Saab 9-5 2.3t 260KM/400NM MY98
Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY wymiana rozrządu
PostNapisane: 24 lut 2014, o 20:59 
Sierżant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2013, o 16:49
Posty: 346
Model SAABa: 9-5 Aero
Z profesjonalną operacją wymiany rozrządu w 9-5 wiąże sie wiele rzeczy. min: wymontować silnik, zdemontować głowice silnika, wymienic panewki balansu. Dodatkowo nigdy nie wiesz co spotka cie w trakcie. Jezeli tak jak piszesz, że nie masz żadnej wiedzy i doswiadczenia, oszczedź sobie nerwów i kłopotów, i daj to specjaliście. pzdr

-------------------------
MY98 9-5 SE 2.0t 220km ->
MY01 9-5 2.3T Aero 230km ->
MY03 9-5 2.0t Hirsch 210km
pomorze


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY wymiana rozrządu
PostNapisane: 25 lut 2014, o 03:18 
Podpułkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 mar 2012, o 11:27
Posty: 4224
Lokalizacja: Białystok
Model SAABa: 9-3 I Aero
Jeszcze tak zapytam przewrotnie.
Napinacz poprawnie wykręciłeś żeby sprawdzić jego wysunięcie? ;)

-------------------------
9-3 Aero Viggen MY02, 3xxKM --> 4xxKM under construction
9-3 Aero Viggen MY01, BSR STG 1- zmienił właściciela
900NG SE MY95 + B235R Viggen - znów mój, drag concept
9-5 Vector MY02 - zmienił właściciela
9-5 Aero MY02 motorschaden - zmienił właściciela
9-5 Aero MY01 - ciągnik - Zmienił właściciela
9000 Aero MY97 - Wół roboczy
W124 300CE
W210 E55 AMG
http://www.turbolaab.pl under construction


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY wymiana rozrządu
PostNapisane: 25 lut 2014, o 19:21 
Sierżant

Dołączył(a): 13 kwi 2013, o 20:15
Posty: 342
Model SAABa: 9-5
Szczerze mówiąc lubię czasem podłubać przy samochodzie. Często więcej zepsuję niż naprawię, ale co tam... Tak na poważnie głowicy na razie nie chciałem ruszać, ale zobaczymy, jak to wyjdzie. Oczywiście wiem, że po drodze pewnie wyjdzie parę spraw - już dzisiaj miałem okazję się przekonać. Ale jakoś bardzo mi się nie śpieszy, tylko martwię się, czy kasowo się wyrobię, bo przez te tematy do zrobienia przy okazji kwota robi się znaczna. Właściciele Saab'ów nie mają lekko.
Napinacz sprawdzałem najpierw wykręcając śrubkę ze sprężynką, a potem sam napinacz, więc pomiar chyba powinien być ok. Dla ciekawskich dodam, że maksymalne możliwe wychylenie napinacza wynosi mi ok.18,9mm.
Dzisiaj demontowałem powoli osprzęt, warunki niezbyt sprzyjają, bo trochę ciemno i zimno. Pokrywa rozrządu zarzygana olejem - pewnie wkrótce się wyjaśni, skąd cieknie. Dodatkowy temat to olej w dolocie czyli turbina chyba przepuszcza. Już się cieszę, ile w sumie mnie to wyniesie. A co dalej jeszcze wyjdzie? Już się boję. Załączam kilka fotek z dotychczasowych prac.


Załączniki:
IMG_7854.jpg
IMG_7854.jpg [ 115.55 KiB | Przeglądane 14504 razy ]
IMG_7876.jpg
IMG_7876.jpg [ 57.38 KiB | Przeglądane 14504 razy ]
IMG_7886.jpg
IMG_7886.jpg [ 121.61 KiB | Przeglądane 14504 razy ]
IMG_7887.jpg
IMG_7887.jpg [ 59.29 KiB | Przeglądane 14504 razy ]
IMG_7889.jpg
IMG_7889.jpg [ 47.63 KiB | Przeglądane 14504 razy ]

-------------------------
Saab 9-5 2.3t 260KM/400NM MY98
Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY wymiana rozrządu
PostNapisane: 25 lut 2014, o 19:28 
Kapitan
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lip 2012, o 23:32
Posty: 2047
Lokalizacja: Czeladź / Sosnowiec
Model SAABa: Kroko, 9-5
Olej w dolocie więc sprawdź odmę :)

-------------------------
Saab 900NG - JeBony - B204L 473KM 585Nm - zmienił właściciela
Saab 9-5 - Dupowóz - B235 - pseudo Aero Frankenstein
Saab 900c - Krokodyl - B201 gaźnik - perełka ;)


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY wymiana rozrządu
PostNapisane: 26 lut 2014, o 20:15 
Sierżant

Dołączył(a): 13 kwi 2013, o 20:15
Posty: 342
Model SAABa: 9-5
Wydaje mi się, że odmę mam w dobrym stanie, ale jak wymontuję silnik to dokładnie sprawdzę.
Dzisiaj dalszy dzień działań i kolejne odkrycia. Na łączeniu skrzyni biegów i silnika trochę mokro. Odkręcając osłonę pod chłodnicą znalazłem...śrubę!!! Szczerze mówiąc nie pamiętam, aby mi tam kiedyś wpadła, ale mogę się mylić. Potem chciałem zrobić sobie lepszy dostęp do zaworka do spuszczania płynu chłodzącego. Odkręciłem rurę wychodzącą z intercoolera i wylał się olej! Więc chyba turbina jednak puszcza olej, bo skąd by się tam wziął? Zaciekawiło mnie również, że mam jakoś strasznie mokro w dosyć nietypowym miejscu, a mianowicie między zbiorniczkiem do płynu wspomagania, a rurą idącą do filtra powietrza. Trochę dziwne miejsce na wyciek, ale na pierwszy rzut oka nie wygląda, żeby to był olej. Może to płyn od wspomagania, ale płynu mi nie ubywa... Temat jeszcze do dokładniejszego sprawdzenia. Poniżej fotki.


Załączniki:
IMG_7915.jpg
IMG_7915.jpg [ 103.76 KiB | Przeglądane 14469 razy ]
IMG_7911.jpg
IMG_7911.jpg [ 112.92 KiB | Przeglądane 14469 razy ]
IMG_7910.jpg
IMG_7910.jpg [ 55.3 KiB | Przeglądane 14469 razy ]
IMG_7907.jpg
IMG_7907.jpg [ 71.07 KiB | Przeglądane 14469 razy ]
IMG_7900.jpg
IMG_7900.jpg [ 92.86 KiB | Przeglądane 14469 razy ]
IMG_7899.jpg
IMG_7899.jpg [ 94.8 KiB | Przeglądane 14469 razy ]
IMG_7894.jpg
IMG_7894.jpg [ 86.22 KiB | Przeglądane 14469 razy ]

-------------------------
Saab 9-5 2.3t 260KM/400NM MY98
Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY wymiana rozrządu
PostNapisane: 26 lut 2014, o 23:47 
Kapitan
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lip 2012, o 23:32
Posty: 2047
Lokalizacja: Czeladź / Sosnowiec
Model SAABa: Kroko, 9-5
Toż to istny szlam się wylał...

-------------------------
Saab 900NG - JeBony - B204L 473KM 585Nm - zmienił właściciela
Saab 9-5 - Dupowóz - B235 - pseudo Aero Frankenstein
Saab 900c - Krokodyl - B201 gaźnik - perełka ;)


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY wymiana rozrządu
PostNapisane: 27 lut 2014, o 13:16 

Dołączył(a): 3 mar 2013, o 19:36
Posty: 42
Lokalizacja: łowicz
dołączę się do tematu. ile mm jest na nowym rozrządzie? 14mm jeszcze długo pojeździ?


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY wymiana rozrządu
PostNapisane: 27 lut 2014, o 20:26 
Sierżant

Dołączył(a): 13 kwi 2013, o 20:15
Posty: 342
Model SAABa: 9-5
Jeżeli w ogóle uda mi się tą operacje zakończyć pomyślnie, to zmierzę, ile napinacza jest na nowym rozrządzie. Co ile napinacz się wydłuża o 1mm to chyba nikt nie wie.
Dzisiaj w zasadzie nic ciekawego się nie działo - dalsza rozbiórka. Jak na razie nie wiem za bardzo, jak się zabrać za wypinanie półosi oraz generalnie nie wiem, co i jak mam odłączyć od skrzyni. Ale mam nadzieję, że WIS mi pomoże. Na co zwracać uwagę podczas demontażu półosi oraz skrzyni?

-------------------------
Saab 9-5 2.3t 260KM/400NM MY98


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY wymiana rozrządu
PostNapisane: 27 lut 2014, o 20:59 
Starszy Chorąży

Dołączył(a): 17 lis 2012, o 20:52
Posty: 792
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Model SAABa: 9-5 3.0 t 230 KM
art1man a kiedy ostatnio był olej wymieniany ?


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY wymiana rozrządu
PostNapisane: 28 lut 2014, o 09:33 
Sierżant

Dołączył(a): 13 kwi 2013, o 20:15
Posty: 342
Model SAABa: 9-5
Olej w silniku był wymieniany jakieś 500 km. temu, olej w skrzyni - tego nikt nie wie.

-------------------------
Saab 9-5 2.3t 260KM/400NM MY98


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY wymiana rozrządu
PostNapisane: 28 lut 2014, o 13:46 
Sierżant

Dołączył(a): 13 kwi 2013, o 20:15
Posty: 342
Model SAABa: 9-5
Zdjąłem półośkę od strony pasażera, jak na razie mam problem od strony kierowcy. Czy trzeba odkręcać te śruby, żeby ją wyjąć?


Załączniki:
IMG_7937.jpg
IMG_7937.jpg [ 88.14 KiB | Przeglądane 14348 razy ]
IMG_7939.jpg
IMG_7939.jpg [ 173.25 KiB | Przeglądane 14348 razy ]

-------------------------
Saab 9-5 2.3t 260KM/400NM MY98
Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY wymiana rozrządu
PostNapisane: 28 lut 2014, o 17:20 
Kapitan
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 lip 2012, o 19:14
Posty: 2987
Lokalizacja: Czersk, Pomorskie
Model SAABa: 9-3 SS MY06 2,8 V6
Tak trzeba je odkręcić

-------------------------
Obrazek



Krótki incydent z 900Ng V6 i Saab 9-3 Viggen Cabrio
Saab 9-5 SE MY98 - był
Saab 9-5 Vector MY04 - był
Saab 9-3 SS Vector MY05 ASB- był
Saab 9-3 SC 2.8 V6 AERO MY06 ASB - jest
313KM 466Nm


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY wymiana rozrządu
PostNapisane: 28 lut 2014, o 19:14 
Sierżant

Dołączył(a): 13 kwi 2013, o 20:15
Posty: 342
Model SAABa: 9-5
Dzięki seepo za podpowiedź. Już myślałem, że silnik uda się wyjąć bez większych strat. W zasadzie wszystko już mam zdemontowane, a tu musiało się zesrać. Próbowałem odkręcić te 5 śrubek łączących półośkę. Cztery się udało, a piątej gniazdo na torxa przez moją nieumiejętną próbę odkręcania się wyrobiło i nie można jej teraz odkręcić! Jak ją teraz odkręcić? Panowie, kolejny raz liczę na Waszą inwencję i pomysłowość. Wyjmować silnik z całą półosią? Da się tak? Jeżeli tak, to w którym miejscu teraz najlepiej ją rozłączyć?
Mam jeszcze jeden temat, który na razie nie wiem, jak ugryźć. Chodzi mi o mechanizm łączący lewarek zmiany biegów ze skrzynią. W WIS jakoś nie mogę się konkretnie doczytać. Znalazłem taką instrukcję (jeżeli to o to chodzi, bo nie jestem pewien):

"Man: Lock 4th gear by inserting 87 92 335 Lock pin. Undo the clamp slightly and pull the
selector rod out of the linkage."

Nie do końca jarzę, o co w tym chodzi, w którym miejscu mam wsadzić jakiś kołek, co rozłączyć... Nie jest to dla mnie zbyt jasne. Pstryknąłem fotki mniej więcej tego miejsca. A tak w ogóle czy rozłączając ten mechanizm to będzie już wszystko czy jeszcze coś trzeba rozłączyć?


Załączniki:
IMG_7955.jpg
IMG_7955.jpg [ 102.99 KiB | Przeglądane 14335 razy ]
IMG_7948.jpg
IMG_7948.jpg [ 69.98 KiB | Przeglądane 14335 razy ]
IMG_7945.jpg
IMG_7945.jpg [ 99.23 KiB | Przeglądane 14335 razy ]
IMG_7943.jpg
IMG_7943.jpg [ 89.58 KiB | Przeglądane 14335 razy ]

-------------------------
Saab 9-5 2.3t 260KM/400NM MY98
Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY wymiana rozrządu
PostNapisane: 28 lut 2014, o 19:17 
Kapitan
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 lip 2012, o 19:14
Posty: 2987
Lokalizacja: Czersk, Pomorskie
Model SAABa: 9-3 SS MY06 2,8 V6
Wyczyść dobrze gniazdo i nabij wielkościowo pasujący imbus , albo po wyczyszczeniu dobrze nabij tego troxa

-------------------------
Obrazek



Krótki incydent z 900Ng V6 i Saab 9-3 Viggen Cabrio
Saab 9-5 SE MY98 - był
Saab 9-5 Vector MY04 - był
Saab 9-3 SS Vector MY05 ASB- był
Saab 9-3 SC 2.8 V6 AERO MY06 ASB - jest
313KM 466Nm


Ostatnio edytowano 28 lut 2014, o 19:37 przez seepo, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY wymiana rozrządu
PostNapisane: 28 lut 2014, o 19:35 
Kapitan
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lip 2012, o 23:32
Posty: 2047
Lokalizacja: Czeladź / Sosnowiec
Model SAABa: Kroko, 9-5
Obrazek

Wrzuć 4 bieg, zablokuj jakimś długim torxem (po wyjęciu takiej plastikowej zaślepki) i odkręć wybierak. Na przedostatnim Twoim foto widać zaślepkę

-------------------------
Saab 900NG - JeBony - B204L 473KM 585Nm - zmienił właściciela
Saab 9-5 - Dupowóz - B235 - pseudo Aero Frankenstein
Saab 900c - Krokodyl - B201 gaźnik - perełka ;)


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY wymiana rozrządu
PostNapisane: 28 lut 2014, o 20:10 
Sierżant

Dołączył(a): 13 kwi 2013, o 20:15
Posty: 342
Model SAABa: 9-5
Dzięki Panowie, jutro spróbuję nabić torxa, a jak nie wyjdzie to imbusa. Kurdę, nie zlinczujcie mnie - który to jest wybierak?????
A tak w ogóle w jakim celu musi być wbita czwórka i zablokowana kołkiem?

-------------------------
Saab 9-5 2.3t 260KM/400NM MY98


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY wymiana rozrządu
PostNapisane: 28 lut 2014, o 20:55 
Starszy Szeregowy

Dołączył(a): 14 kwi 2013, o 20:41
Posty: 121
Lokalizacja: Starogard Gd
Model SAABa: 9-5 B204/205 combi
art1man napisał(a):
Dzięki Panowie, jutro spróbuję nabić torxa, a jak nie wyjdzie to imbusa. Kurdę, nie zlinczujcie mnie - który to jest wybierak?????
A tak w ogóle w jakim celu musi być wbita czwórka i zablokowana kołkiem?


po pierwsze, nabijamy nie imbusem, nie torxem, tylko splinem (12 kątny, najlepiej się nabija na wyrobiony otwór, a potem najlepiej przenosi moment służący odkręcaniu)

po drugie nie wiem dlaczego odkręcałeś te śruby.. doświadczenie z wyjmowaniem silnika z schaba mam tylko w swojej 9-5tce (2002 polift, a Ty masz przedlifta na mniejszych przegubach) ale lewą półoś wyciągnąłem bez wykręcania tej flanszy, a po prawej stronie lepiej wyhaczyć nie całą półoś z skrzyni, tylko jej połówkę z podpory..

po trzecie - ustawiasz na 4 biegu, i blokujesz pinem w skrzyni, żeby rozłączyć dzwignię zmiany biegów, "zapamietując" położenie lewarka i wybieraka żeby przy skręcaniu wróciło wszystko do normy ;-)


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY wymiana rozrządu
PostNapisane: 28 lut 2014, o 21:20 
Kapitan
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 lip 2012, o 19:14
Posty: 2987
Lokalizacja: Czersk, Pomorskie
Model SAABa: 9-3 SS MY06 2,8 V6
No niestety ja jak wywalałem u siebie w przelifcie silnik to też tą półoś musiałem odkręcać

-------------------------
Obrazek



Krótki incydent z 900Ng V6 i Saab 9-3 Viggen Cabrio
Saab 9-5 SE MY98 - był
Saab 9-5 Vector MY04 - był
Saab 9-3 SS Vector MY05 ASB- był
Saab 9-3 SC 2.8 V6 AERO MY06 ASB - jest
313KM 466Nm


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY wymiana rozrządu
PostNapisane: 28 lut 2014, o 21:47 
Kapitan
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lip 2012, o 23:32
Posty: 2047
Lokalizacja: Czeladź / Sosnowiec
Model SAABa: Kroko, 9-5
Obrazek

To jest wybierak, 4 bieg blokujesz na skrzyni, w tym momencie nie ma potrzeby blokowania przy lewarku w kabinie (to dopiero przy składaniu)

-------------------------
Saab 900NG - JeBony - B204L 473KM 585Nm - zmienił właściciela
Saab 9-5 - Dupowóz - B235 - pseudo Aero Frankenstein
Saab 900c - Krokodyl - B201 gaźnik - perełka ;)


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 155 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

 

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  


Warunki użytkowania | Polityka prywatności

Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL