Zapomniałem hasła Nazwa użytkownika:   Hasło:   Zapamiętaj mnie   Wyślij ponownie e-mail aktywacyjny  

Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  Strona 2 z 7
[ View Topic Options ] Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Następna strona [ ‹‹ | ›› ]
Autor 
Wiadomość: DIY remont silnika  
Offline
 Tytuł: Re: DIY remont silnika
PostNapisane: 3 sty 2019, o 20:19 
Chorąży

Dołączył(a): 13 kwi 2013, o 20:15
Posty: 457
Model SAABa: 9-5
Jestem pod wrażeniem wykonania tłoków Wossner. Sprawdzałem, jakie są wagowe rozbieżności między tłokami. Myślałem, że trzeba będzie je wyrównać, a się okazuje, że praktycznie nie różnią się wagą, więc zostawiam tak, jak jest. Naprawdę wygląda to na dopracowany produkt. Jak się ogląda filmy na YT, to najczęściej waga tłoków wymaga "korekty", a tu wszystko się elegancko zgadza. Dla ciekawskich porównanie wagi w stosunku do standardowych tłoków.

Standard:
tłok - 390 g.
sworzeń - 158 g.

Wossner:
tłok - 374 g.
sworzeń - 120 g.

Wychodzi, że standardowy komplet jakieś 10% cięższy.

-------------------------
Saab 9-5 2.3t 260KM/400NM MY98


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY remont silnika
PostNapisane: 4 sty 2019, o 08:53 
Podporucznik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lis 2014, o 10:47
Posty: 1330
Lokalizacja: Konin
Model SAABa: 9 5 2,3t
Za coś w końcu płaciłeś te 2 tys

-------------------------
Saab 95 2,3T manual - rozbity, szukam dawcy budy i power comeback
Jaguar xjr 4,0 Supercharged manual
Peugeot J5 kamper - w skrócie parch
Mitsubishi Pajero III Long 3,5 V6 manual SS - taki wycieczkobus terenowy
Projekt biłła - w trakcie realizacji
a plany rosną...


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY remont silnika
PostNapisane: 19 sty 2019, o 19:38 
Chorąży

Dołączył(a): 13 kwi 2013, o 20:15
Posty: 457
Model SAABa: 9-5
Z ciekawości testowałem szczelność zaworów - głowica jeszcze przed regeneracją. Zawory ssące szczelne, ale wydechowe wszystkie puszczają.

https://www.youtube.com/watch?v=iyP8Jp1W8nI&feature=youtu.be

-------------------------
Saab 9-5 2.3t 260KM/400NM MY98


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY remont silnika
PostNapisane: 24 sty 2019, o 21:49 
Chorąży

Dołączył(a): 13 kwi 2013, o 20:15
Posty: 457
Model SAABa: 9-5
Takie fanty jeszcze przyszły. Muszę przyznać, że na pierwszy rzut oka jakość wykonania naprawdę bardzo dobra. Zobaczymy, jak trzymają wymiary, ale to za jakiś czas. Standardowe korby w porównaniu do kutych wyglądają w niektórych miejscach na bardziej masywne, co mnie trochę zaskoczyło. Rzeczywiście korby chyba nie są słabym punktem tego silnika.


Załączniki:
IMG_20190124_182247.jpg
IMG_20190124_182247.jpg [ 79.55 KiB | Przeglądane 393 razy ]
IMG_20190124_182508.jpg
IMG_20190124_182508.jpg [ 39.84 KiB | Przeglądane 393 razy ]
IMG_20190124_183018.jpg
IMG_20190124_183018.jpg [ 91.95 KiB | Przeglądane 393 razy ]
IMG_20190124_183033.jpg
IMG_20190124_183033.jpg [ 90.9 KiB | Przeglądane 393 razy ]
IMG_20190124_183048.jpg
IMG_20190124_183048.jpg [ 70.94 KiB | Przeglądane 393 razy ]
IMG_20190124_183131.jpg
IMG_20190124_183131.jpg [ 45.71 KiB | Przeglądane 393 razy ]

-------------------------
Saab 9-5 2.3t 260KM/400NM MY98


Ostatnio edytowano 26 maja 2019, o 18:53 przez art1man, łącznie edytowano 1 raz
Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY remont silnika
PostNapisane: 25 sty 2019, o 20:12 
Chorąży

Dołączył(a): 13 kwi 2013, o 20:15
Posty: 457
Model SAABa: 9-5
Waga korb:

standard - 842 g.
kuta - 668 g.

Standard cięższy o jakieś 26%.

Czyli układ korbowo-tłokowy:

standard - 1390 g.
kute - 1162 g.

Standard cięższy o jakieś 20%.

Tyle statystyki. Kute korby fabrycznie wyważone praktycznie co do grama względem siebie. Łączenie stopy korbowodu praktycznie niewidoczne. W standardzie widoczne szczeliny w niektórych miejscach. W kutych jedynie rowek olejowy w główce moim zdaniem gorzej wykonany. Jedynie do tego można się na ten moment czepić.


Załączniki:
IMG_20190124_182307.jpg
IMG_20190124_182307.jpg [ 44.86 KiB | Przeglądane 393 razy ]
IMG_20190124_182312.jpg
IMG_20190124_182312.jpg [ 43.44 KiB | Przeglądane 393 razy ]
IMG_20190124_182340.jpg
IMG_20190124_182340.jpg [ 51.36 KiB | Przeglądane 393 razy ]
IMG_20190124_201510.jpg
IMG_20190124_201510.jpg [ 52.48 KiB | Przeglądane 393 razy ]

-------------------------
Saab 9-5 2.3t 260KM/400NM MY98


Ostatnio edytowano 26 maja 2019, o 18:55 przez art1man, łącznie edytowano 1 raz
Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY remont silnika
PostNapisane: 25 sty 2019, o 21:04 
Podporucznik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lis 2014, o 10:47
Posty: 1330
Lokalizacja: Konin
Model SAABa: 9 5 2,3t
art1man napisał(a):
Waga korb:

standard - 842 g.
kuta - 668 g.

Standard cięższy o jakieś 26%.

Czyli układ korbowo-tłokowy:

standard - 1390 g.
kute - 1162 g.

Standard cięższy o jakieś 20%.


Czyli balans można bez zastanowienia wywalić

-------------------------
Saab 95 2,3T manual - rozbity, szukam dawcy budy i power comeback
Jaguar xjr 4,0 Supercharged manual
Peugeot J5 kamper - w skrócie parch
Mitsubishi Pajero III Long 3,5 V6 manual SS - taki wycieczkobus terenowy
Projekt biłła - w trakcie realizacji
a plany rosną...


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY remont silnika
PostNapisane: 26 sty 2019, o 20:49 
Chorąży

Dołączył(a): 13 kwi 2013, o 20:15
Posty: 457
Model SAABa: 9-5
DSZ- napisał(a):
Czyli balans można bez zastanowienia wywalić


I taki jest plan.

Mocno się zastanawiałem, czy w ogóle wymieniać korby. Ostatnio oglądałem starą korbę i zauważyłem pęknięcie na tulejce w główce, więc mam nadzieję, że nowe korby wyjdą silnikowi na dobre.
Dzisiaj sprawdzałem pasowanie panewek korbowodowych, a właściwie jednej panewki. Wyszło 0.05, czyli tak, jak na głównych.


Załączniki:
IMG_20190125_202419.jpg
IMG_20190125_202419.jpg [ 694.46 KiB | Przeglądane 393 razy ]
IMG_20190126_193954.jpg
IMG_20190126_193954.jpg [ 44.09 KiB | Przeglądane 393 razy ]

-------------------------
Saab 9-5 2.3t 260KM/400NM MY98


Ostatnio edytowano 26 maja 2019, o 18:57 przez art1man, łącznie edytowano 1 raz
Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY remont silnika
PostNapisane: 16 lut 2019, o 09:45 
Chorąży

Dołączył(a): 13 kwi 2013, o 20:15
Posty: 457
Model SAABa: 9-5
Blok pojechał wczoraj na rozwiercanie do firmy Dziak Motorsport. Mają go najpierw "ocenić" i w poniedziałek-wtorek mają dzwonić, czy blok się nadaje do rozwiertu. Chciałem się jeszcze upewnić o jedną rzecz: na pudełku jest podany wymiar tłoka i pasowanie. Wynika, że tłok ma 90.43mm plus pasowanie 0.07, więc średnica cylindra wychodzi 90.5 zgodnie z katalogiem. Jak mierzyłem jeden tłok, to wychodziło mi jakieś 90.44. Znalazłem gdzieś w instrukcji, że tłok ma napyloną warstwę ochronną:

"Wossner clearances are set before coating. Coatings are 0.012mm (0.00047”) thick and should be deducted when measuring for piston to bore clearance."

Czy z tego wynika, że wielkość cylindra powinna wynosić 90.43+0.07+0.012=90.512mm ?

Jeżeli tak, to ciekawe, jak będą pasowały pierścienie? Czy nie będzie za dużego luzu na zamku?

Czy znowu za bardzo kombinuję i trzymać się po prostu katalogu 90.5?


Załączniki:
IMG_20190103_164827.jpg
IMG_20190103_164827.jpg [ 48.2 KiB | Przeglądane 393 razy ]

-------------------------
Saab 9-5 2.3t 260KM/400NM MY98


Ostatnio edytowano 26 maja 2019, o 18:58 przez art1man, łącznie edytowano 1 raz
Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY remont silnika
PostNapisane: 19 lut 2019, o 18:05 
Chorąży

Dołączył(a): 13 kwi 2013, o 20:15
Posty: 457
Model SAABa: 9-5
Nikt z Was nie przerabiał tematu?

-------------------------
Saab 9-5 2.3t 260KM/400NM MY98


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY remont silnika
PostNapisane: 22 lut 2019, o 21:24 
Chorąży

Dołączył(a): 13 kwi 2013, o 20:15
Posty: 457
Model SAABa: 9-5
Wyszedł kompromis. Po "konsultacji" ze szlifiernią doszliśmy do wniosku, że dajemy 90.51. Luz na zamku według obliczeń zwiększy się o 0.03, więc wartość pomijalna, a teoretycznie większe bezpieczeństwo, że tłok się nie zatrze.

Niestety nie zajmuje się takimi rzeczami zawodowo, więc trudno mi określić, jak prawidłowo podejść do tematu i muszę testować rozwiązania na sobie. Zawodowcy pewnie wiedzą, jakich wymiarów się trzymać.

Zobaczymy, jak to finalnie będzie chodziło. Prawdopodobnie w poniedziałek odbiorę blok z obróbki.

-------------------------
Saab 9-5 2.3t 260KM/400NM MY98


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY remont silnika
PostNapisane: 23 lut 2019, o 06:52 
Kapral

Dołączył(a): 19 lis 2017, o 10:39
Posty: 199
Lokalizacja: Słupsk
Model SAABa: 9-5 Aero 2.3 2002
w Dziak pozakuwali już trochę motorów więc powinni wiedzieć co robią. Jeśli chodzi o dzielenie się wiedzą, to raczej słabo to wychodzi, na tym forum, niestety. Robisz kawał dobrej roboty, opisując to wszystko. Przewaliłem Twój opis rozrządu, zanim wziąłem się za wymianę.

-------------------------
"Nic nie zastąpi doładowania, chyba, że większe doładowanie" - gicy vel dexter


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY remont silnika
PostNapisane: 25 lut 2019, o 21:31 
Chorąży

Dołączył(a): 13 kwi 2013, o 20:15
Posty: 457
Model SAABa: 9-5
Odebrałem blok. Oczywiście są kolejne wątpliwości, tym razem jeśli chodzi o luz na pierścieniach. "Zamówiłem" sobie pasowanie pierścieni. Byłem ciekawy, jak firma podejdzie do tematu, tym razem się nie wtrącałem i zdałem się na ich wiedzę.

Wossner podaje:

Turbo/Supercharged:
pierwszy pierścień: 0.006" x Bore
drugi pierścień: 0.006" x Bore
pierścień olejowy: min. 0.015"

Bore: 90.51, czyli 3.563"
pierwszy pierścień: 0.006" x 3.563" = 0.021"=0.54mm.
drugi pierścień: 0.006" x 3.563" = 0.021"=0.54mm.
pierścień olejowy: min. 015"=0.38mm.

Firma zrobiła:
pierwszy pierścień: 0.50mm.
drugi pierścień: 0.55mm.
pierścień olejowy: min. 015"=0.4mm.

Więc w zasadzie prawie się zgadza. Poczytałem jakieś wątki w internecie i rzeczywiście w wielu źródłach podają, żeby pierwszy pierścień robić trochę ciaśniej. Tak czy inaczej zdaję się na nich i tak zostawiam.

Z ciekawostek pierścieni olejowych nie szlifowali w ogóle, dolny również brak szlifu, tylko górny wymagał korekty, bo chyba na "starcie" miał 0.4mm.


Załączniki:
IMG_20190225_192649.jpg
IMG_20190225_192649.jpg [ 78.79 KiB | Przeglądane 393 razy ]
IMG_20190225_192703.jpg
IMG_20190225_192703.jpg [ 58.83 KiB | Przeglądane 393 razy ]
IMG_20190225_181501.jpg
IMG_20190225_181501.jpg [ 54.54 KiB | Przeglądane 393 razy ]
IMG_20190225_184113.jpg
IMG_20190225_184113.jpg [ 57.16 KiB | Przeglądane 393 razy ]
IMG_20190225_184346.jpg
IMG_20190225_184346.jpg [ 63.32 KiB | Przeglądane 393 razy ]

-------------------------
Saab 9-5 2.3t 260KM/400NM MY98


Ostatnio edytowano 26 maja 2019, o 19:02 przez art1man, łącznie edytowano 1 raz
Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY remont silnika
PostNapisane: 26 lut 2019, o 08:49 
Podporucznik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lis 2014, o 10:47
Posty: 1330
Lokalizacja: Konin
Model SAABa: 9 5 2,3t
Widzę że z gładzią cylindra jak w większości przypadków mogli by się bardziej postarać...ja w takim wypadku biorę duży gąbkowy wałek do malowania, wkręcam tam śrubę żeby w wiertarce zamontować, pasta zaworowa 0 trochę ON i robię polerkę. Jedyny minus że trzeba to później jakoś domyć.

-------------------------
Saab 95 2,3T manual - rozbity, szukam dawcy budy i power comeback
Jaguar xjr 4,0 Supercharged manual
Peugeot J5 kamper - w skrócie parch
Mitsubishi Pajero III Long 3,5 V6 manual SS - taki wycieczkobus terenowy
Projekt biłła - w trakcie realizacji
a plany rosną...


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY remont silnika
PostNapisane: 26 lut 2019, o 09:35 
Kapitan
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 sty 2012, o 19:05
Posty: 2449
Lokalizacja: Łomianki
Model SAABa: 9-3
przecież to ślady honowania ! tego nie wolno polerować, ma wyć własnie tak aby olej lepiej rozprowadzał się po ściankach cylindra i lepiej do niech "kleił"

-------------------------
BMW 740i
Dodge Caravan LE 3.0 V6 1990r + boazeria
Buick Regal 1978 T-top 5, V8

Suzuki Bandit 1200s

Życie jest zbyt krótkie aby jeździć DIESLEM


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY remont silnika
PostNapisane: 26 lut 2019, o 09:49 
Podporucznik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lis 2014, o 10:47
Posty: 1330
Lokalizacja: Konin
Model SAABa: 9 5 2,3t
wiem że to musi być, ale czasami cylindry potrafią być tak "pojorane" po honowaniu że można paznokcie na nich przypiłować...autentycznie. Ja robię polerkę max 30-60 sekund...żeby tylko paznokci nie ścierało i było gładkie w dotyku - nie na lustro bo wtedy nawet wymiar można by zepsuć.

Ps. Art1man ile jest "mięsa" między cylindrami?

-------------------------
Saab 95 2,3T manual - rozbity, szukam dawcy budy i power comeback
Jaguar xjr 4,0 Supercharged manual
Peugeot J5 kamper - w skrócie parch
Mitsubishi Pajero III Long 3,5 V6 manual SS - taki wycieczkobus terenowy
Projekt biłła - w trakcie realizacji
a plany rosną...


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY remont silnika
PostNapisane: 26 lut 2019, o 10:11 

Dołączył(a): 22 lut 2019, o 09:36
Posty: 30
Lokalizacja: Łowicz
Model SAABa: 9-5 I
Z ciekawością czytam Twój remont. Wielki szacun że to wszystko dokumentujesz !! Trzymam kciuki za Twoją pracę. Zapiszę sobie to wszystko być może kiedyś mi się przyda. Jeszcze raz wielki dzięki że to wstawiasz.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY remont silnika
PostNapisane: 26 lut 2019, o 18:57 
Chorąży

Dołączył(a): 13 kwi 2013, o 20:15
Posty: 457
Model SAABa: 9-5
Chyba zdjęcia trochę przekłamują. Pod palcem w ogóle nie czuć tych rys, więc chyba dobrze jest to zrobione. Na pewno nic nie będę poprawiał.
Tuleje cylindrów mają raczej spory zapas. Nie spotkałem się z tym, żeby to był problem tych silników.

-------------------------
Saab 9-5 2.3t 260KM/400NM MY98


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY remont silnika
PostNapisane: 28 lut 2019, o 08:33 
Podporucznik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lis 2014, o 10:47
Posty: 1330
Lokalizacja: Konin
Model SAABa: 9 5 2,3t
art1man napisał(a):
Tuleje cylindrów mają raczej spory zapas. Nie spotkałem się z tym, żeby to był problem tych silników.


A ile zostanie jak by rozwiercił do 95mm?

-------------------------
Saab 95 2,3T manual - rozbity, szukam dawcy budy i power comeback
Jaguar xjr 4,0 Supercharged manual
Peugeot J5 kamper - w skrócie parch
Mitsubishi Pajero III Long 3,5 V6 manual SS - taki wycieczkobus terenowy
Projekt biłła - w trakcie realizacji
a plany rosną...


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY remont silnika
PostNapisane: 1 mar 2019, o 12:11 

Dołączył(a): 3 lut 2019, o 23:35
Posty: 13
Model SAABa: 9-5 2.3t
Podłączę się do wątku. Czym można zablokować koło zamachowe w 95 (benzyna) przy samej skrzyni? Jakieś blokady konkretne, coś uniwersalnego? Nikt w sklepach nic nie wie i nie może udzielić odpowiedzi konkretnej.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: DIY remont silnika
PostNapisane: 1 mar 2019, o 13:27 
Sierżant

Dołączył(a): 7 paź 2015, o 09:02
Posty: 322
Lokalizacja: Wrocław / Z.Góra
Model SAABa: 9-5 SportCombi 2.0t
musisz sobie zrobic klucz z plaskownika
edit: kolo pasowe chcesz sciagac maja silnik na zewnatrz auta, prawda? zablokuj sobie caly wal od str sprzegla


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 134 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

 

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  


Warunki użytkowania | Polityka prywatności

Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL