Zapomniałem hasła Nazwa użytkownika:   Hasło:   Zapamiętaj mnie   Wyślij ponownie e-mail aktywacyjny  

Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  Strona 1 z 1
[ View Topic Options ] [ ‹‹ | ›› ]
Autor 
Offline
 Tytuł: Wielka rozprawka o doborze oleju
PostNapisane: 23 sie 2018, o 22:07 

Dołączył(a): 19 lip 2018, o 09:19
Posty: 21
Model SAABa: 9-3
Uwaga, jeśli jest Ci wszystko jedno co lejesz do auta bo jeździ... możesz spokojnie iść na kebab. :)


Zdecydowałem się na napisanie tego posta ponieważ na każdym z forów internetowych jest masa materiałów na ten temat, jednak ich poziom pozostawia dużo do życzenia. Podobną rozprawką już się podzieliłem przy którymś tam wątku ale została zakopana w czeluściach forum. Pozwoliłem sobie na rozszerzenie tej rozprawki i wklejenie jej tutaj. Adminie, jeśli uznasz, że ten post jest bez sensu – skasuj, jeśli nie, może przypnij go gdzieś na górze. Uzyskamy w ten sposób jakąś naszą wspólną bazę wiedzy.

Interesuje się olejami od kilku lat. Nie jestem chemikiem, nie jestem też mechanikiem. Czytam bardzo dożo i wyciągam wnioski. Zagłębiłem się na tyle głęboko w tym olejowym zakątku że może moje wnioski pozwolą uniknąć kolejnych g..burzy na tym forum. Co do gównoburzy to zarówno na fejsie, na forum jak i w życiu ciągle spotykam się z powtarzanymi w kółko bzdurami. Odpowiem więc od ręki na kilka powtarzających się pytań:

1) Motul wcale nie jest najlepszy - patrząc na parametry jest zupełnie standardowym olejem,
2) 10w40 nie oznacza że olej półsyntetykiem,
3) nie, olej nie ma żadnych popiołów (fullsaps), popioły powstają podczas jego spalania,
4) po 200 tyś km wcale nie trzeba lać gęstszego oleju (a ściślej - bardziej lepkiego).

Zacznijmy jednak od początku

pytanie: Jaki olej najlepszy jest do mojego saaba?? (ew. wstawcie sobie inną markę – dowolną).

Odpowiedzią jest zazwyczaj jakiś tam konkretny olej. Niestety nie jest ta odpowiedź podparta żadną argumentacją. Ew, argumenty są takie: „bo mechanik tak powiedział”, „bo spełnia normy”, „bo nic się nie dzieje”, „bo używam od x-lat”.
Prawda jest taka że KAŻDY WSPÓŁCZESNY OLEJ KTÓRY SPEŁNIA DOPUSZCZENIA PRODUCENTA BĘDZIE OK. KAŻDY… elf, motul, mobil, lotos, orlen, penrite… itd.
Teraz powinno się wylać tutaj morze g…wna i hejtu bo przecież motul jest najlepszy. ??
No dobra. A tak poważnie…

JAKOŚĆ OLEJU I NORMY kontra ZALECENIA PRODUCENTA.
Są pewne normy europejskie i amerykańskie które mówią nam o jakości oleju.
Tu więcej na temat norm (http://xn--paneta-3db.pl/index.php/klasyfikacja.html?02f2ce569464a0a24ff20ce658922200=5138d143a76dbf76664d988df64e50d8).
Normy ACEA i API są na tyle szerokie, że niektórzy producenci (zwykle Ci związani mocno z jakimś producentem olejów jak Renault, PS – Elf Total… itp. ) mają dodatkowo swoje własne dopuszczenia-normy-aprobaty (nazwijmy je ogólnie zaleceniami) które zaostrzają ramki narzucane przez API-ACEA.
Np. w kontekście takiego parametru jak parowalność (test Noack ASTM D5800) zalecenia są następujące:
MB 229.5 - 10% do 10.5% warunkowo.
ACEA and Dexos - 13% do 13.5% warunkowo.
API SN - 15% - 15.5% warunkowo

Powyższe znalazłem gdzieś w czeluściach sieci, niestety nie jestem w stanie podać źródła.
W przypadku Saaba mamy do czynienia z Dexos2, GM-LL-A-025. GM-LL-B-025 (https://www.oilspecifications.org/general_motors_gm.php).
Norma dexos2 jest kompatybilna wstecz, ale dodaje jeszcze wymaganie MidSaps dla ochrony DPF.
Otwierając książkę serwisową zobaczycie, jaki olej zaleca producent – w przypadku saaba PB będzie to pewnie GM-LL-A-025 lub ACEA A3/B3-B4. Należy się tego trzymać, jednak trzeba mieć świadomość, że w owych normach mieści się bardzo dużo, bo nie są to jakieś wyśrubowane wartości. Oczywiście nie tylko noack jest brany pod uwagę, wiele więcej. Jednak zasada jest podobna.

Co dalej. Nadal nie wiemy jaki olej wybrać konkretnie. Wiemy tylko czego się trzymać.

Syntetyk czy nie syntetyk.

Pozwolę sobie skopiować to co pisałem już wielokrotnie.
NIE MA już olei syntetycznych. Taka jest prawda. Dlaczego nie ma? Otóż dlatego, że bazy olejowe grupy IV i V są tak drogie, że po prostu się nie opłaca. Musimy sobie zdawać sprawę, że każdy olej to mieszanina różnych baz, w różnych proporcjach plus pakiet dodatków. Zgodnie z API SN które obecne jest już na rynku kilka lat trzeba spełnić x warunków jakościowych, aby zostać zaklasyfikowanym w tej normie. Na to wszystko nakłada się postęp w dziedzinie rafinacji, mieszania, dodatków i ogólnie chemii, który dokonuje się ciągle. W ten sposób, aby 3 lata temu spełnić normę API SN w oleju 0w40 musielibyśmy zastosować bazę grupy IV z jakimś tam ułamkiem bazy grupy III w której znajdował by się jakiś tam pakiet dodatków. Dzisiaj, tą samą normę da się spełnić TYLKO na bazie grupy III. Czy to źle? Otóż NIE. Olej spełnia te same założenia jakościowe, tyle że może być wyprodukowany taniej.
Dowód?
Nie znalazłem starej karty od ulubionego tutaj Enviro ale obecnie wygląda ona tak:
https://www.penriteoil.com.au/assets/ms%20...%20201016.pdf

Jak widzicie 70% składu to "C20-50, hydrotreated neutral oil-based
RN: 72623-87-1" wg opisu CAS. Reszta to dodatki, sole, estry - 1%, no i ok 5% czystej bazy mineralnej, aby dodatki gdzieś rozpuścić (w bazach VI i V ponoć jest trudno).
Widać więc, że jest to olej sformułowany na bazie HT. I uwaga - nie piszę wcale, że enviro to zły olej. Absolutnie nie. Po prostu musimy sobie zdawać sprawę, że dziś syntetyków już nie ma. Wszystko co kupujemy to blendy HC, HT lub GTL z domieszkami PAO zazwyczaj nie przekraczającymi kilku %. Kiedyś panowało takie przekonanie, że oleje rozlewane w Polsce są gorsze, albo że w niemieckich sklepach można było sprawdzić który olej jest syntetykiem a który nie bo tam jest inne prawo. Z tego co wiem sprawa jest już nieaktualna, bo HC, HT czy GTL uznawane są wszędzie za technologicznie syntetyczne bazy.
Pozostaje kwestia dodatków. Niestety jest to kwestia trudna i prawie nie do zbadania. Pakiety dodatków to już totalna tajemnica danego producenta i tu tak naprawdę pies jest pogrzebany. Jedyne na co możemy zwrócić uwagę to jest to jakie parametry ma olej na karcie technicznej. Więcej się nie dowiemy – no chyba że ktoś taki olej przebadał w labolatorium i ma na ten temat pojęcie. Ja nie mam – przyznaje się bez bicia. Wiem za to że są producenci, którzy się chwalą jakimiś specjalnymi – czarodziejskimi dodatkami jak Valvoline w swoim MaxLife….

No dobra, nadal nie wiemy co wybrać…

Zajrzyjmy jeszcze do książki serwisowej. Znajdziemy tam coś takiego jak zalecenia SAE – Najogólniej definiowana jest jako miara tarcia wewnętrznego cieczy. W praktyce częściej używane jest pojęcie lepkości kinematycznej. Lepkość kinematyczna jest to stosunek lepkości dynamicznej danej cieczy do jej gęstości. Oczywiście zarówno lepkość dynamiczna jak i gęstość, muszą być wyznaczone w tej samej temperaturze. Jednostkę lepkości kinematycznej mierzymy w cST (centyStoki), podawana jest dla temperatury 100oC w oleju testowanym przed użyciem w silniku. Jest to odporność oleju na płynięcie.

Indeks lepkości (Viscosity Index). Współczynnik lepkości wylicza się na podstawie różnicy lepkości oleju wyznaczonej w dwóch temperaturach: 40°C i 100oC. Im wyższy indeks lepkości, tym mniejsza jest utrata lepkości wraz ze zmianą temperatury. Tyle z technicznego punktu widzenia.

Dla uproszczenia:

Całość oznaczenia dzielimy na dwie części: 5w30 gdzie 5w to lepkość w niskich temperaturach a 30 to lepkość w temperaturze roboczej silnika.
Pierwsza liczba – czym mniejsza tym olej jest mniej lepki w niskich temperaturach. Olej 0w jest punkt krzepnięcia ma ok pomiędzy -45 a -50 stopni lub mniej. Pamiętajmy, że czym olej jest mniej lepki w niskiej temperaturze tym lepiej, bo jego pompowalność jest lepsza i szybciej dotrze do newralgicznych punktów silnika/turbo… Wraz ze wzrostem temperatury olej zmienia swoje właściwości, gdy silnik dojdzie do temperatury roboczej…
Druga liczba – 30,40,50. Ponoć czym większa tym lepiej. Otóż NIE JEST TO PRAWDA. Po pierwsze, określona lepkość oleju jest ściśle związana z grubością filmu smarnego. Silniki projektowane pod SAE 30-40 nie będą odpowiedni smarowane ani olejem SAE 20 ani SAE 60. Może pojawić się zużycie na wskutek niedosmarowania lub zerwania filmu smarnego. Dodatkowo, należy pamiętać, że olej, by spełniał swoją role najlepiej musi mieć odpowiednią temperaturę. Oleje o większej lepkości wolniej krążą po układzie, pompa oleju dostaje mocniej w kość, wolniej się grzeją. Dlatego oleje SAE 30 i mniej określa się mianem lekkobieżnych. Jeśli np. dojeżdżamy do pracy na odległość 5-10km to często silnik nie zdąży się zagrzać. Wtedy olej 0w30 będzie dużo lepszym wyborem niż super rally racing turbo extreme 10w60 full syntetic power. Koniec wywodu.

LPG – LepszePaliwoGamoniu wymaga innego oleju…

Nie, nie prawda. Musisz pamiętać tylko o jednym. LPG mocno zakwasza olej. Po kilku tysiącach na LPG, olej traci swoje właściwości płuczące ponieważ spada jego zasadowość. Dzieje się to dużo szybciej niż na zwykłym paliwie. Dlatego właśnie powinieneś skrócić interwał do max 10kkm. Pamiętaj też że na LPG olej zazwyczaj długo jest czysty - niech Cię to nie zwiedzie. To nie tylko dlatego że w LPG nie ma sadzy. Również dlatego że przez LPG olej słabiej rozpuszcza i przyjmuje zanieczyszczenia.

Interwał olejowy
10kkm, 15kkm czy więcej? A może LongLife...
Tego mi się nie chce tłumaczyć, bo jest tego na sieci masa. Napiszę tylko tyle - większość aut na świecie sprzedaje się do flot. Koszty eksploatacji aut flotowych to bardzo istotny parametr przy wyborze oferty. Auto w firmowej flocie jeździ ok 3 lat a prawdziwa gwarancja na silnik to ok 100tyś km (najczęściej). Po tym czasie pacjent wraca do leasingodawcy lub trafia do komisu i producent ma już wy....ne na to co się z nim dzieje. Dlatego interwały zalecane przez producenta są tak długie. Brzmi trochę jak teoria spiskowa no nie? Tak, ale spisek ten jest niestety faktem, bo liczą się pieniądze.
Sam olej traci właściwości szybciej lub wolniej - w zależności od tego jak auto jest eksploatowane. Sami sobie odpowiedzmy na pytanie jak traktujemy silnik i czy chcemy, aby był dobrze smarowany czy nie. Czy wolimy wymienić olej co 10kkm, 15kkm czy jeszcze rzadziej i sprzedać komuś gruz....

No dobra, ale co z tym olejem? Co kupić?

Tu zdradzę, że nie padnie tu żadne zalecenie, żadna nazwa, typ itd. Bo aby wybrać olej należy odpowiedzieć sobie na pytanie o:
- jak będę eksploatował auto (trasa, miasto, dystans, eco czy noga w podłodze)
- interwał olejowy,
- rodzaj paliwa,
- co zaleca producent,
I na końcu budżet.

Później polecam skorzystać z dobieraczek olejowych na stronach producentów, wyszukać sobie te oleje na które nas stać i porównać sobie takie wartości jak:
- HSTS - High Temperature High Shearing czyli jeden z najważniejszych parametrów z racji temperatur panujących w silniku. Mierzy gęstość i lepkość oleju poddanego wysokiej temperaturze i dużym obciążeniom fizycznym (odporność na ścinanie). Wynik podawany jest w jednostkach lepkości (cP). Czym wyższy indeks, tym wyższa ochrona oferowana przez olej.
- punkt płynności w stopniach C – wiadomo, czym olej ma niższą temperaturę ścinania tym lepiej bo lepsza pompowalność oleju.
- Noack - w % - Każdy olej paruje, a ściślej parują niektórej jego składniki, dlatego czym niższa wartość tym jego skład jest stabilniejszy. Ponadto, parujący olej poprzez odmę dostaje się do układu dolotowego więc wpływa na czystość tego układu. Olej parujący bardzo będzie w stanie zasyfić odmę, przepustnicę, klapy wirowe czy co tam jeszcze wpływając na kondycję tych elementów.
<aktualizacja>
Parowalność oleju to często powód do wstydu koncernów olejowych, dlatego ten parametr często w ogóle nie jest podawany w karcie technicznej oleju. Współczesne normy zakładają margines parowalności na max 15% (wg testu noack) dla API SN. Czy 15% to dużo? Hmm... dużo zależy od silnika. Niektóre mają mało wydajne układy odpowietrzenia, cienkie przewody lubiące się zapychać itd. Dodatkowo, w niektórych autach mamy silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jak wiadomo, w takim silniku paliwo nie ma okazji opłukać zaworów ssących i umyć ich z nagaru który powstaje na wskutek osadzania się oparów oleju który dostaje się do dolotu od strony odmy. W takich silnikach niski noack jest najbardziej istotny. Polecam tu obejrzeć sobie poniższy film (cały). https://www.youtube.com/watch?v=xrLNDgrIw3U.
</aktualizacja>

- TBN – liczna zasadowa – czym więcej tym lepiej. Czym większa, tym olej ma lepsze właściwości płuczące i więcej syfu jest w stanie przyjąć dzięki czemu przy zmianie oleju pozbędziemy się ich z silnika. Taki olej szybciej będzie zmieniał kolor, i to dobrze, bo znaczy to tyle, że spełnia swoją funkcję.
Sprawdzenie tych parametrów jest czasochłonne, ale pamiętaj, że w sieci znajduje się wielu Januszy którzy z chęcią Ci podpowiedzą coś o czym nie mają zielonego pojęcia – „Kurłaaa, tylko motul bo w moi chundzie to nawet szyby się po nim szybciej domykajo”. Dlatego warto to zrobić samemu.
Ponadto pamiętaj. Skład oleju zmienia się często – nawet co partię, dlatego warto porównywać i czytać karty produktu. Możecie również czytać sekcję III karty MSDS (karty bezpieczeństwa), która zawiera przybliżony skład (na liście są tylko substancje niebezpieczne). Numer CAS zaprowadzi nas do opisu tej substancji i dowiemy się czy w składzie jest PAO czy na przykład HT. Nie poznamy natomiast szczegółowego składu, tylko przybliżone wartości.

To tyle wywodu. Zapraszam do rzeczowej dyskusji podpartej argumentami. Proponuję jeszcze, aby w tym wątku przyjąć zasadę, że jak polecamy jakąś konkretną oliwę to podpieramy to konkretnymi parametrami z karty i dajemy link do niej. Tak będzie uczciwie....


Ostatnio edytowano 29 sie 2018, o 09:17 przez majster-b, łącznie edytowano 4 razy

Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Online
 Tytuł: Re: Wielka rozprawka o doborze oleju
PostNapisane: 26 sie 2018, o 19:41 
Porucznik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lis 2016, o 19:55
Posty: 1997
Lokalizacja: warszawski zachodni
Model SAABa: 9-3 II
Bardzo ładny opis, merytoryczny-co nie jest częste w dyskusjach internetowych.
Od siebie napiszę tylko tyle: od lat uzywam oliwek zalecanych przez producenta danego samochodu, tysiace kilometrów robię i nigdy nie musiałem remontować silników, sprzedając samochody z przebiegami powyżej 300tys. km nie miałem nigdy sytuacji, że sprzedaję gruz... często mam kontakt z następnymi właścicielami i wiem, że te samochody jeżdzą dalej... Myślę, że studiowanie parametrów jest zasadne w sportach samochodowych i użytkowaniu silników przy maksymalnym obciazeniu...w normalnej eksploatacji najważniejsze jest aby olej wymieniać nie rzadziej niż 10-12tys km. Takie moje obserwacje poparte ponad 25-letnim doswiadczeniem.

-------------------------
Są:
SAAB 1.8t SS (Szybki Sedan) 250KM/380Nm
9-3 SC Aero XWD V6
Saab 9-3 2.0T Aero cabrio

Był...SAAB 1.9 II TTiD kombi 220KM 440Nm


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: Wielka rozprawka o doborze oleju
PostNapisane: 27 sie 2018, o 13:36 

Dołączył(a): 19 lip 2018, o 09:19
Posty: 21
Model SAABa: 9-3
Tommy napisał(a):
Bardzo ładny opis, merytoryczny-co nie jest częste w dyskusjach internetowych.
Od siebie napiszę tylko tyle: od lat uzywam oliwek zalecanych przez producenta danego samochodu, tysiace kilometrów robię i nigdy nie musiałem remontować silników, sprzedając samochody z przebiegami powyżej 300tys. km nie miałem nigdy sytuacji, że sprzedaję gruz... często mam kontakt z następnymi właścicielami i wiem, że te samochody jeżdzą dalej... Myślę, że studiowanie parametrów jest zasadne w sportach samochodowych i użytkowaniu silników przy maksymalnym obciazeniu...w normalnej eksploatacji najważniejsze jest aby olej wymieniać nie rzadziej niż 10-12tys km. Takie moje obserwacje poparte ponad 25-letnim doswiadczeniem.


Masz rację, jeśli masz auto od początku i stosujesz olej zalecany od początku i wymieniasz go co 10-12 tyś to wszystko MUSI być ok. W końcu po to powstała jakaś norma aby olej spełniał wymagania silnika i chronił go zamiast degradować. Nie ma innej opcji. dlatego napisałem:
"Prawda jest taka że KAŻDY WSPÓŁCZESNY OLEJ KTÓRY SPEŁNIA DOPUSZCZENIA PRODUCENTA BĘDZIE OK. KAŻDY… elf, motul, mobil, lotos, orlen, penrite… itd."

Niestety kupujemy auta w różnej kondycji, od różnych właścicieli, traktowane w różny sposób. Niektórzy z nas chcą też wycisnąć z auta ciut więcej mocy, lub celują w przebieg większy niż 300kkm. Napisałem tego posta właśnie dla takich osób... bo postów o oleju jest masa i powtarzane w nich mity i inne teorie czasem wołają o pomstę do nieba.

Ja na przykład kupiłem saaba jako auto trasowe - w 80% lata poza miastem i celuje w przebieg 400-500kkm. Wiadomo, że w końcu trzeba będzie zrobić remont. Zależy mi więc na tym aby odwlec ten moment. Przy ok 250-300 kkm pewnie odezwie się łańcuch - tu również fajnie by było aby ten moment nastąpił jak najpóźniej - dlatego szukam max opcji - nie koniecznie max cenowej, ale z max parametrami :).

Pozdrawiam
K.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: Wielka rozprawka o doborze oleju
PostNapisane: 29 sie 2018, o 18:21 

Dołączył(a): 2 cze 2016, o 22:18
Posty: 8
Model SAABa: 9-3 II SportCombi
I tu od razu chciałbym zapytać w/w twórcę postu o to jaki olej mi poleci bo szczerze chciałbym mieć dobry olej o dobrych parametrach. Obecnie od 2 lat (nie wiem jaka marka lana była wcześniej) leje 5w30 GMa Dexos2 (dodam, że mam silnik 1.9 TiD 150KM + hirsch + DPF i cała ekologia na pokładzie) Taki zaleca producent i taki leje. Czy dobrze? może jest lepszy? Kasa raczej nie gra roli przy wahaniach 100zł raz na 10 tys. km. Zastanawiam się nad Valvoline SynPower™ MST C3 Motor Oil SAE 5W-30 (nie mogę znaleźć opisu wszystkich wymienionych wyżej parametrów tego oleju). Jakby ktoś coś polecił do tego popularnego silnika na zasadzie: w tym i tym oleju masz to i to lepsze, a nie "lej tego bo leje od 3 lat i nic sie nie dzieje". Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Online
 Tytuł: Re: Wielka rozprawka o doborze oleju
PostNapisane: 29 sie 2018, o 18:48 
Porucznik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lis 2016, o 19:55
Posty: 1997
Lokalizacja: warszawski zachodni
Model SAABa: 9-3 II
No ale co ma się dziać, czego sie spodziewasz, ze tłoki wyskoczą spod maski? :) Lej go dalej i nic silnikowi nie będzie. Byle regularnie i z pewnego źródła.

-------------------------
Są:
SAAB 1.8t SS (Szybki Sedan) 250KM/380Nm
9-3 SC Aero XWD V6
Saab 9-3 2.0T Aero cabrio

Był...SAAB 1.9 II TTiD kombi 220KM 440Nm


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: Wielka rozprawka o doborze oleju
PostNapisane: 30 sie 2018, o 10:19 

Dołączył(a): 19 lip 2018, o 09:19
Posty: 21
Model SAABa: 9-3
calgarylfc napisał(a):
I tu od razu chciałbym zapytać w/w twórcę postu o to jaki olej mi poleci bo szczerze chciałbym mieć dobry olej o dobrych parametrach. Obecnie od 2 lat (nie wiem jaka marka lana była wcześniej) leje 5w30 GMa Dexos2 (dodam, że mam silnik 1.9 TiD 150KM + hirsch + DPF i cała ekologia na pokładzie) Taki zaleca producent i taki leje. Czy dobrze? może jest lepszy? Kasa raczej nie gra roli przy wahaniach 100zł raz na 10 tys. km. Zastanawiam się nad Valvoline SynPower™ MST C3 Motor Oil SAE 5W-30 (nie mogę znaleźć opisu wszystkich wymienionych wyżej parametrów tego oleju). Jakby ktoś coś polecił do tego popularnego silnika na zasadzie: w tym i tym oleju masz to i to lepsze, a nie "lej tego bo leje od 3 lat i nic sie nie dzieje". Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc.


Ja nie polecę Ci oleju kolego. W poście wyżej zachęcam do czytania kart, porównywania parametrów i wyciągania wniosków. Chciałem również obalić mitologię powtarzaną w kółko przez mechaników co ŻADNY KSIĄŻKI NIE PRZECZYTALY ALE SIE ZNAJO. Jeśli normalnie eksploatujesz auto i wymieniasz olej co 10kkm to nie masz się czym przejmować. Dexos2 to olej C3, więc będzie ok w kontekście dpf. Jeśli chodzi o parametry których nie możesz znaleźć u valvo to niestety często ich nie ma, zwłaszcza noack. U valvoline niestety z tym jest słabo.
Jeśli natomiast chciałbyś znaleźć olej nie od GM to poszukaj sobie czegoś u producentów którzy się przyznają do wszystkiego - widzę że np. Shell to robi bez obciachu. Ravenol również. Nie wiem jak z Mobil1.
Zwróć też uwagę na produkty specyficzne:
http://vtl.co.za/vtl/wp-content/uploads ... _5W-30.pdf
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/motu ... 1492016046

i inne, porównaj karty i wybierz sobie jakiś. Każdy z nich będzie dobry w normalnej eksploatacji.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: Wielka rozprawka o doborze oleju
PostNapisane: 30 sie 2018, o 16:12 

Dołączył(a): 2 cze 2016, o 22:18
Posty: 8
Model SAABa: 9-3 II SportCombi
majster-b napisał(a):
calgarylfc napisał(a):
I tu od razu chciałbym zapytać w/w twórcę postu o to jaki olej mi poleci bo szczerze chciałbym mieć dobry olej o dobrych parametrach. Obecnie od 2 lat (nie wiem jaka marka lana była wcześniej) leje 5w30 GMa Dexos2 (dodam, że mam silnik 1.9 TiD 150KM + hirsch + DPF i cała ekologia na pokładzie) Taki zaleca producent i taki leje. Czy dobrze? może jest lepszy? Kasa raczej nie gra roli przy wahaniach 100zł raz na 10 tys. km. Zastanawiam się nad Valvoline SynPower™ MST C3 Motor Oil SAE 5W-30 (nie mogę znaleźć opisu wszystkich wymienionych wyżej parametrów tego oleju). Jakby ktoś coś polecił do tego popularnego silnika na zasadzie: w tym i tym oleju masz to i to lepsze, a nie "lej tego bo leje od 3 lat i nic sie nie dzieje". Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc.


Ja nie polecę Ci oleju kolego. W poście wyżej zachęcam do czytania kart, porównywania parametrów i wyciągania wniosków. Chciałem również obalić mitologię powtarzaną w kółko przez mechaników co ŻADNY KSIĄŻKI NIE PRZECZYTALY ALE SIE ZNAJO. Jeśli normalnie eksploatujesz auto i wymieniasz olej co 10kkm to nie masz się czym przejmować. Dexos2 to olej C3, więc będzie ok w kontekście dpf. Jeśli chodzi o parametry których nie możesz znaleźć u valvo to niestety często ich nie ma, zwłaszcza noack. U valvoline niestety z tym jest słabo.
Jeśli natomiast chciałbyś znaleźć olej nie od GM to poszukaj sobie czegoś u producentów którzy się przyznają do wszystkiego - widzę że np. Shell to robi bez obciachu. Ravenol również. Nie wiem jak z Mobil1.
Zwróć też uwagę na produkty specyficzne:
http://vtl.co.za/vtl/wp-content/uploads ... _5W-30.pdf
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/motu ... 1492016046

i inne, porównaj karty i wybierz sobie jakiś. Każdy z nich będzie dobry w normalnej eksploatacji.


No właśnie, z Motula np są 3 spełniające dexos2 czyli: 8100 X-CLEAN EFE 5W-30; 8100 X-CLEAN FE 5W-30; SPECIFIC DEXOS2 5W-30. Wszystkie praktycznie te same wartości, więc skoro te wartości są tak małe, że nawet nie mają wpływu to po co tworzyć co najmniej 3 oleje o różnych nazwach do tego samego silnika? Któryś musi być "lepszy" :D Na każdym w opisie niby DPF, ale tylko w jednym wyszczególniony na zielono DPF więc mam rozumieć, że jest bardziej do DPF niż ten drugi? z kolei trzeci wyszczególniony w nazwie dexos2 mimo że poprzednie mają go w opisie czyli ten trzeci jest bardziej dexos2 niż dwa pierwsze? Masakra.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Online
 Tytuł: Re: Wielka rozprawka o doborze oleju
PostNapisane: 30 sie 2018, o 16:22 
Porucznik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lis 2016, o 19:55
Posty: 1997
Lokalizacja: warszawski zachodni
Model SAABa: 9-3 II
Przejechałem prawie 300tys dwoma galantami v6 w których używałem kolejno castrola, mobila1 i wreszcie valvoline. Szczerze, żadnej różnicy:) na każdym silniki pracowały tak samo (dobrze) A były to auta z bogatą przeszłością. Na nich skończyłem testowanie olejów. Myślę że z nimi jest podobnie jak z kremem i do rąk: ceny różne A skład z grubsza ten sam ;)

-------------------------
Są:
SAAB 1.8t SS (Szybki Sedan) 250KM/380Nm
9-3 SC Aero XWD V6
Saab 9-3 2.0T Aero cabrio

Był...SAAB 1.9 II TTiD kombi 220KM 440Nm


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: Wielka rozprawka o doborze oleju
PostNapisane: 2 wrz 2018, o 21:25 

Dołączył(a): 19 lip 2018, o 09:19
Posty: 21
Model SAABa: 9-3
calgarylfc napisał(a):
No właśnie, z Motula np są 3 spełniające dexos2 czyli: 8100 X-CLEAN EFE 5W-30; 8100 X-CLEAN FE 5W-30; SPECIFIC DEXOS2 5W-30. Wszystkie praktycznie te same wartości, więc skoro te wartości są tak małe, że nawet nie mają wpływu to po co tworzyć co najmniej 3 oleje o różnych nazwach do tego samego silnika? Któryś musi być "lepszy" :D Na każdym w opisie niby DPF, ale tylko w jednym wyszczególniony na zielono DPF więc mam rozumieć, że jest bardziej do DPF niż ten drugi? z kolei trzeci wyszczególniony w nazwie dexos2 mimo że poprzednie mają go w opisie czyli ten trzeci jest bardziej dexos2 niż dwa pierwsze? Masakra.


Wszystkie w składzie mają ok pomiędzy 2,5 a 10% PAO (CAS 147880-09-9). Charakterystyki mają bardzo podobne. z tym że 8100 X-CLEAN EFE 5W-30 ma najwyższy TBN - 7.8 i najwyższy HTHS (12.1). Punkt płynności najlepszy również ma ten pierwszy - minus 42'C.

Wszystkie info masz na poniższych dokumentach.

8100 X-CLEAN EFE 5W-30
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/motu ... 1517593324
https://www.quickfds.com/out/18508%2D80 ... 014747.pdf

8100 X-CLEAN FE 5W-30
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/motu ... 1492017722
https://www.quickfds.com/out/18508%2D80 ... 019517.pdf

SPECIFIC DEXOS2 5W-30
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/motu ... 1492016046
https://www.quickfds.com/out/18508%2D80 ... 019702.pdf


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: Wielka rozprawka o doborze oleju
PostNapisane: 27 gru 2019, o 21:10 

Dołączył(a): 28 wrz 2019, o 13:00
Posty: 9
majster-b napisał(a):

Druga liczba – 30,40,50. Ponoć czym większa tym lepiej. Otóż NIE JEST TO PRAWDA. Po pierwsze, określona lepkość oleju jest ściśle związana z grubością filmu smarnego. Silniki projektowane pod SAE 30-40 nie będą odpowiedni smarowane ani olejem SAE 20 ani SAE 60. Może pojawić się zużycie na wskutek niedosmarowania lub zerwania filmu smarnego. Dodatkowo, należy pamiętać, że olej, by spełniał swoją role najlepiej musi mieć odpowiednią temperaturę. Oleje o większej lepkości wolniej krążą po układzie, pompa oleju dostaje mocniej w kość, wolniej się grzeją. Dlatego oleje SAE 30 i mniej określa się mianem lekkobieżnych. Jeśli np. dojeżdżamy do pracy na odległość 5-10km to często silnik nie zdąży się zagrzać. Wtedy olej 0w30 będzie dużo lepszym wyborem niż super rally racing turbo extreme 10w60 full syntetic power. Koniec wywodu.



No dobrze.. to skoro zwykle jeżdżę krotkie dystanse, ale raz na jakiś czas muszę stuknąć w weekend te 1K lub 2K km, to czy olej 5w30 będzie dla mnie dobrym wyborem?


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: Wielka rozprawka o doborze oleju
PostNapisane: 15 sty 2020, o 10:12 

Dołączył(a): 19 lip 2018, o 09:19
Posty: 21
Model SAABa: 9-3
Korr napisał(a):
majster-b napisał(a):

No dobrze.. to skoro zwykle jeżdżę krotkie dystanse, ale raz na jakiś czas muszę stuknąć w weekend te 1K lub 2K km, to czy olej 5w30 będzie dla mnie dobrym wyborem?




Oczywiście. Będzie lepszy niż 10w60 czy 5w50. Po prostu pamiętaj aby nie upalać auta jak wariat tylko jechać z głową. Nie mówię że powoli. Po prostu z rozumem.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: Wielka rozprawka o doborze oleju
PostNapisane: 15 sty 2020, o 13:21 
Starszy Szeregowy

Dołączył(a): 9 sty 2020, o 10:16
Posty: 148
Lokalizacja: Warszawa
Model SAABa: 9-3 SC TTiD
To ja się podepnę...

Do swojego TiD 120KM lałem zawsze Castrol Edge 5W30 i wszystko było OK. Zakupiłem TTiD ("zrobionego" na 220KM ;)) i widzę, że też jest 5W30 "świeżo" zalany, chociaż wcześniej był 0W40 (Mobil 1) i widzę, że 0W40 jest zalecany przez producenta. Pytanie - zostać przy 5W30, zmienić od razu na 0W40, czy zmienić, jak już przyjdzie pora? Wydaje mi się, że z 5W30 tragedii nie będzie (zwłaszcza, że jeżdzę głównie dłuższe trasy, nie jeżdżę dieslem po mieście, no i ogólnie mało jeżdżę) - ale wolę się upewnić. ;)

-------------------------
MY08 9-3 SC TiD 120 KM
MY98 900NG cabrio 185 KM
MY08 9-3 SC TTiD 220 KM


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Offline
 Tytuł: Re: Wielka rozprawka o doborze oleju
PostNapisane: 15 sty 2020, o 14:00 
Porucznik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lis 2014, o 10:47
Posty: 1615
Lokalizacja: Konin
Model SAABa: 9 5 2,3t
5W40...złoty środek.

-------------------------
Saab 95 2,3T manual - rozbity, szukam dawcy budy i power comeback
Jaguar xjr 4,0 Supercharged manual
Peugeot J5 kamper - w skrócie parch
Mitsubishi Pajero III Long 3,5 V6 manual SS - taki wycieczkobus terenowy
Projekt biłła - w trakcie realizacji
a plany rosną...


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Online
 Tytuł: Re: Wielka rozprawka o doborze oleju
PostNapisane: 15 sty 2020, o 18:09 
Porucznik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lis 2016, o 19:55
Posty: 1997
Lokalizacja: warszawski zachodni
Model SAABa: 9-3 II
chaker napisał(a):
To ja się podepnę...

Do swojego TiD 120KM lałem zawsze Castrol Edge 5W30 i wszystko było OK. Zakupiłem TTiD ("zrobionego" na 220KM ;)) i widzę, że też jest 5W30 "świeżo" zalany, chociaż wcześniej był 0W40 (Mobil 1) i widzę, że 0W40 jest zalecany przez producenta. Pytanie - zostać przy 5W30, zmienić od razu na 0W40, czy zmienić, jak już przyjdzie pora? Wydaje mi się, że z 5W30 tragedii nie będzie (zwłaszcza, że jeżdzę głównie dłuższe trasy, nie jeżdżę dieslem po mieście, no i ogólnie mało jeżdżę) - ale wolę się upewnić. ;)


Hej, był zalany 0W40, dexos2 , mechanik tak zapisał głupio, olej sam kupowałem (na sweden-parts) :)

-------------------------
Są:
SAAB 1.8t SS (Szybki Sedan) 250KM/380Nm
9-3 SC Aero XWD V6
Saab 9-3 2.0T Aero cabrio

Był...SAAB 1.9 II TTiD kombi 220KM 440Nm


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

 

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 33 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  


cron

Warunki użytkowania | Polityka prywatności

Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL